Οι ταβέρνες , τα καπηλειά και τα κουτούκια
Χώρος επικοινωνίας, έκφρασης του λαϊκού κεφιού, διασκέδασης και γέλιου. Χώρος καλαμπουριού, ξεδόματος, ονειροπώλησης, χαλάρωσης και απόλαυσης. Χώρος εξομολογήσεων, αρσενικών αλληλοεκμυστηρεύσεων, πονεμένων ερωτικών ιστοριών και αθεράπευτων ερώτων.
Χώρος λησμονιάς – βοηθούσης της οινοποσίας – φευγιού από τα ντέρτια και τους καημούς της ζωής.
Χώρος δημιουργίας, διαφύλαξης και ανανέωσης του μοναδικού πολιτιστικού μας αγαθού που είναι οι τοπικές μας κουζίνες. Χώρος ομαδικής ψυχοθεραπείας με θεράποντα τον ταβερνιάρη.
Πρώτες συναντήσεις, ερωτικές εξομολογήσεις, αλλά και πολιτικές αναλύσεις και συνωμοτικές μαζώξεις. Χώρος κοινωνικών συναθροίσεων, οικογενειακών γιορτών όπου επιβεβαιώνεται η κοινωνική συνοχή, χαράς σπουδαίων γεγονότων, όπως γάμοι, βαφτίσια κλπ.
Χώρος υπέρβασης της ζοφερής πραγματικότητας, διέξοδος και διαφυγή από τη μοναξιά.
Χώρος όπου ικανοποιείται η πείνα και η δίψα, αλλά όπου το φαγητό και το πιοτό δεν είναι παρά η αφορμή για να ενωθεί η μια ψυχή με την άλλη, να βρει την άκρη του νήματος, να αποκαλύψει την ατομική αλήθεια και να ενωθεί με το πανανθρώπινο.
Τέλος, χώρος ιστορικής μνήμης, συζητήσεων και σχολιασμού της καθημερινότητας, διαμόρφωσης της κοινωνικής συνείδησης.
Η Ταβέρνα, σε μια ιστορική πορεία, έθρεψε και ανέπτυξε τα πιο χαρακτηριστικά πολιτιστικά αγαθά του Ελληνισμού. Εδώ άνθησε η καντάδα, ανδρώθηκε το ρεμπέτικο, τραγουδήθηκαν τα αντάρτικα.
Στην ταβέρνα πρωτογλέντησαν οι ξεσπιτωμένοι Μικρασιάτες, βρήκαν καταφύγιο οι απόκληροι και οι περιθωριακοί, χάρηκαν οι παλαιοί Αθηναίοι τις Απόκριες και τον Καρνάβαλο, σφυρηλατήθηκε η αντιδικτατορική συνείδηση των νέων την περίοδο της χούντας, τραγουδήθηκαν τα τραγούδια του Θεοδωράκη, έμαθαν οι νεολαίοι του 1980 να τραγουδούν τα αθάνατα ρεμπέτικα.Γιατί όμως η ταβέρνα κι όχι ο άλλος κατ’ εξοχήν χώρος που περνάει ο Έλληνας τον ελεύθερο χρόνο του, το καφενείο;
Το καφενείο είναι ο χώρος έκφρασης του συνειδητού.Στο καφενείο μαθαίνονται τα νέα (απο τα πιο σημαντικά, πόλεμοι, σεισμοί, καταστροφές, ως τα πιο ασήμαντα, ποδόσφαιρο, προξενιά, χωρισμοί), σχολιάζεται η επικαιρότητα, υπερασπίζονται οι πολιτικές πεποιθήσεις.
Αναπτύσσονται οι κομματικές έρριδες, φορτίζεται το κλίμα, δημιουργούνται οι μικρές «Βουλές» της χώρας. Ο ένας προσπαθεί να πείσει τον άλλο, κυριαρχεί η λογική της αντιπαλότητας και η αντιπαράθεση των ιδεών.
Η ώρα του καφέ, του ούζου με το μεζέ, η «καφενοκουβέντα» της πολιτικής.
Σύγκρουση προσωπικών απόψεων, έκφραση έλλογης σκέψης. Εδώ «σκοτώνεται» η ώρα, παίζονται τυχερά παιχνίδια αλλά και συνάπτονται οικονομικές συμφωνίες, κλείνονται δουλειές, κυριαρχεί η άμιλλα.
Το καφενείο στεγάζεται συνήθως σε χώρους ευάερους και ευήλιους, κοντά σε πλατείες, εκεί όπου υπάρχει κόσμος, πέρασμα, «αγορά». Δεν κλείνεται ποτέ σε υπόγεια ή απόμερα μέρη. Το καφενείο είναι ο χώρος που κυριαρχείται απο τον Λόγο και τη Συνείδηση.
Η Ταβέρνα, απ’ την άλλη, είναι ο χώρος έκφρασης του ασυνείδητου. Εδώ οι άνθρωποι μιλούν με τη γλώσσα της ψυχής και όχι της λογικής. Πίνουν, μιλούν, τραγουδούν, γλεντούν, αδελφώνονται, αγαπούν, πονούν, υποφέρουν θυμούνται, λυτρώνονται. Το γλέντι, ο νταλκάς, το τσακίρ κέφι, το ζεϊμπέκικο, είναι μοναχικοί δρόμοι αναζήτησης και έκφρασης της αλήθειας, που ενωμένοι στον κοινό τόπο της ταβέρνας προσπαθούν να νικήσουν τον ανθρώπινο πόνο. Επι – κοινωνία.
Η ταβέρνα είναι χώρος υπέρβασης. Ο χώρος που κυριαρχείται απο το συναίσθημα. Γι’ αυτό σπάνια βρίσκεται κοντά σε χώρους «αγοράς». Προτιμά το απόμερο, το ανήλιο. Στεγάζεται σε υπόγεια, εκεί που κατοικεί το ασυνείδητο.
Η ταβέρνα λειτούργησε σαν ο πυκνωτής της έλληνικής λαϊκής αστικής διασκέδασης. Συνδέθηκε όπως προαναφέρθηκε με πολλές εκφάνσεις του ελληνικού λαικού πολιτισμού και για αυτο το λόγο έπρεπε να βρεθούν οι τομές και οι διασυνδέσεις.
Ο Γιώργος Πίττας αποτυπώνει σε ένα νέο λεύκωμα τα αθηναϊκά κουτούκια που έγραψαν ιστορία.
«Μες στην υπόγεια την ταβέρνα/ μες σε καπνούς και σε βρισές/ απάνω στρίγγλιζε η λατέρνα/ όλη η παρέα πίναμε εψές…». Λογοτέχνες όπως ο Κώστας Βάρναλης, που έγραψε αυτούς τους στίχους, αλλά και εργάτες, ρεμπέτες, φοιτητές, πολιτικοί, έχουν κάνει σπονδή στην παραδοσιακή ταβέρνα με κεχριμπαρένια ρετσίνα, νόστιμο μεζέ και τραγούδι.
Κατεβαίνεις μερικά σκαλοπάτια ή περνάς την ξύλινη πόρτα και βρίσκεσαι σε έναν κόσμο διαφορετικό. «Εδώ οι άνθρωποι μιλούν με τη γλώσσα της ψυχής και όχι της λογικής. Πίνουν, μιλούν, τραγουδούν, γλεντούν, αδελφώνονται, αγαπούν, πονούν, υποφέρουν, θυμούνται, λυτρώνονται» σημειώνει ο Γιώργος Πίττας στο βιβλίο του «Η αθηναϊκή ταβέρνα», καρπό πολύχρονης έρευνας, που θα κυκλοφορήσει σε λίγες ημέρες από τις εκδόσεις «Ινδικτος»…
Ο συγγραφέας ξεκίνησε με ρομαντική διάθεση να αποτυπώσει με λόγο και με εικόνες χώρους που χάνονται. Με αμείωτο ενθουσιασμό -«έγραφα επί τόπου, πάνω στα χασαπόχαρτα των τραπεζιών» λέει χαρακτηριστικά- επέκτεινε την καταγραφή του σε όλες τις παλιές γειτονιές: από την Πλάκα, τη Νεάπολη, το Μεταξουργείο, ως το Παγκράτι, την Κυψέλη, την Καισαριανή, το Χαλάνδρι αλλά και τον Πειραιά. Κι ακόμα, μας παρασύρει σε ένα ταξίδι δύο αιώνων, καθώς αφηγείται την ιστορία της αθηναϊκής ταβέρνας, παράλληλα με τη ανάπτυξη της πρωτεύουσας:
«Πώς δηλαδή η ταβέρνα από ένα υγρό, στενόχωρο υπόγειο κτίσμα, με ξύλινα βαρέλια στο χωμάτινο δάπεδο, όπου πουλιόταν κρασί χύμα, εξελίχθηκε στο πέρασμα των δεκαετιών στη μήτρα της λαϊκής διασκέδασης, ειδικά τη δεκαετία ’50-’60, και πώς τη δεκαετία της χούντας, αλλά και μετά, η διασκέδαση αυτή μετατράπηκε σε μια ξέφρενη επίδειξη πλούτου και κακού γούστου».
Η ιστορία της αθηναϊκής ταβέρνας ξεκινάει με την ανακήρυξη της Αθήνας σε πρωτεύουσα της Ελλάδας, το 1834. Ενώ η βαυαρική αυλή πίνει μπίρα, η ταπεινή ρετσίνα ρέει στα λαϊκά στρώματα. Αρχικά οι ταβέρνες είναι χώροι όπου πουλιέται κρασί.
Ο χώρος παρασκευής των εδεσμάτων δεν ξεχωρίζει από τον χώρο κατανάλωσης, ενώ η προετοιμασία και το μαγείρεμα γίνεται εμπρός στα μάτια των θαμώνων, μέσα σε ατμόσφαιρα πνιγμένη από την «κνίσα του ψησίματος», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο γάλλος περιηγητής J. Ν. Abbot.
Την εποχή εκείνη, παραμονή εκλογών πολλές ταβέρνες γίνονται κέντρα προεκλογικών συγκεντρώσεων: «Σε τέτοιες «σκηνογραφικές» ταβέρνες συναντάμε υποψηφίους δημάρχους, βουλευτές που χρησιμοποιούν με το αζημίωτο τραμπούκους (από την ονομασία μάρκας πούρων «Trabukos», που ελάμβαναν ως φιλοδώρημα οι πληρωμένοι οπαδοί για τη συμμετοχή τους στις προεκλογικές εκδηλώσεις) από τις περιοχές του Ψυρρή, της Πλάκας, του Μεταξουργείου και της Βάθη».
Μέχρι το 1922 στις περισσότερες ταβέρνες της Αθήνας οι μουσικοί παίζουν δημοτικά τραγούδια, όμως οι Μικρασιάτες φέρνουν έναν άλλο τρόπο διασκέδασης και η ορχήστρα, στημένη στο κέντρο του καταστήματος, παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Το άρωμα της ανατολής δίνει τη σκυτάλη στους μπουζουκομπαγλαμάδες όταν αρχίζει να αναδύεται το ρεμπέτικο τραγούδι. «Μάγκες, νταήδες, λαθρέμποροι, χασικλήδες, μαχαιροβγάλτες» κυριεύουν τις ταβέρνες.
«Κάθε βράδυ έπεφταν πιστολιές και μαχαιριές -χώρια τα αλλα» διηγείται ένας από τους υπαλλήλους της ταβέρνας του Σαραντόπουλου. «Ολοι οι σερβιτόροι και ο Σαραντόπουλος οπλοφορούσαμε, ενώ ήλθε καιρός που μέσα στο μαγαζί υπήρχανε πάνω από 15 πιστόλια. Αν, χωρίς να το θέλεις, γύριζες το κεφάλι και κοίταζες κάποιον, μπορούσε να γίνει σε δυο λεπτά φονικό άγριο»
Οπως υπογραμμίζει ο Γ. Πίττας για πολλά χρόνια οι ταβέρνες ήταν χώρος όπου οι μάγκες έπαιρναν το βάπτισμα του πυρός. Ο ίδιος ήταν 16 ετών όταν «βαπτίσθηκε» σε ένα τέτοιο κουτουκάκι: «Εγινα φίλος του κρασιού και της ιδιαίτερης ατμόσφαιρας της ταβέρνας. Ενιωθα ότι εκεί ο άνθρωπος διαστέλλεται και μοιράζεται πράγματα με άλλους», μας λέει.
Ταυτόχρονα έμαθε και τους άρρητους κώδικες συμπεριφοράς: «Μια φορά άρχισα να φωτογραφίζω σε ένα λαϊκό καπηλειό, χωρίς να έχω φροντίσει να γνωρίσω πρώτα τον ταβερνιάρη. Ξαφνικά, σηκώνεται ένας μάγκας και μου λέει: «Παλληκαράκι, ακούμπησε το καρουλάκι, ατάκα και επί τόπου! Κι αν έχω πει στη γυναίκα μου ότι έχω πάει μετανάστης στη Γερμανία;»… Από τότε πριν μπω σε κάθε ταβέρνα ρωτούσα σχολαστικά αν ενοχλώ».
Ο συγγραφέας τρυπώνει σε στέκια της Αθήνας και του Πειραιά που έχουν αφήσει εποχή. Ξεχωριστά, καταγράφει την ιστορία από 30 ταβέρνες, σαν σενάριο για κινηματογραφική ταινία. Ορισμένες ανήκουν πλέον στην ιστορία. Οπως ο «Απότσος», που έθρεψε γενιές αλλά και τον βασιλιά Κωνσταντίνο, όταν το 1920 επέστρεψε από την εξορία.
«Η ταβέρνα του Θεόφιλου» στην Πλάκα με το πιο αριστοκρατικό ζευγάρι για ιδιοκτήτες: ο Θεόφιλος, όμοιος με εγγλέζο τζέντλεμαν, και η γυναίκα του, Ιώ, που άφησε τη σκηνή του Αττίκ για να σερβίρει φασολάδα.
Τραγουδώντας ρεμπέτικα και αντάρτικαΥπάρχουν, όμως, και πολλά άλλα στέκια που συνεχίζουν, τη δράση τους. Το «Ειδικόν», στα Ταμπούρια, που κοσμεί το εξώφυλλο της έκδοσης, έχει περίτεχνα ράφια μπακάλικου και τρία μεγάλα παλιά ψυγεία. Κι ακόμα, το «Στέκι του Αρτέμη», στον Πειραιά, συγκεντρώνει τους μερακλήδες της περιοχής, ενώ προς το μεσημέρι προστίθεται ένα μπουζούκι.
«Η ταβέρνα, σε μια ιστορική πορεία έθρεψε και ανέπτυξε τα πιο χαρακτηριστικά πολιτιστικά αγαθά του ελληνισμού» σημειώνει ο Γ. Πίττας. «Εδώ άνθισε η καντάδα, ανδρώθηκε το ρεμπέτικο, τραγουδήθηκαν τα αντάρτικα. Στην ταβέρνα πρωτογλέντησαν οι ξεσπιτωμένοι Μικρασιάτες, βρήκαν καταφύγιο οι απόκληροι, χάρηκαν οι παλαιοί Αθηναίοι τις Απόκριες και τον Καρνάβαλο, σφυρηλατήθηκε η αντιδικτατορική συνείδηση των νέων στην περίοδο της χούντας, ακούστηκαν τα τραγούδια του Θεοδωράκη, έμαθαν οι νεολαίοι του 1980 να τραγουδούν τα αθάνατα ρεμπέτικα».
Δύο παραρτήματα διανθίζουν την έκδοση. Το πρώτο με θέμα «Η ταβέρνα στον Ελληνικό Κινηματογράφο» και το δεύτερο «Εγραψαν για την ταβέρνα», με αφηγήσεις των Γιώργου Ζαμπέτα, Σωτηρίας Μπέλλου, Μέντη Μποσταντζόγλου κ.ά.
Πού να’ ναι εκείνος ο μπεκρής…
Ένα μικρό αφιέρωμα, για τους γραφικούς μπεκρήδες, που η παρουσία τους στα καπηλειά και τις ταβέρνες έδινε μια άλλη διάσταση στην ανθρωπιά, που σήμερα όλοι ψάχνουμε να βρούμε!..
Πολλά τα παλιά καπηλειά… Κι ακόμη περισσότερες οι ταβέρνες!.. Όσοι πήγαιναν παλιά στην Πλάκα τα θυμούνται ακόμη!.. Η ομορφιά και ο ρομαντισμός πήγαιναν μαζί… Ακόμη περισσότερο όταν τσίκνιζε λιγάκι ο μεζές και η ρετσίνα ριχνόταν στα μπουκάλια με τις οκάδες!
Εμείς οι πιο φτωχοί μαζευόμασταν συχνά στα καπηλειά και τις ταβέρνες των συνοικιών. Όπου ταβέρνα και γαζία, όπου καπηλειό και νυχτολούλουδο!..
Και οι γαρδένιες; Παντού μεθούσαν με το άρωμά τους τον περίγυρω, από τον ασβεστωμένο τοίχο με τους τσιμεντόλιθους μέχρι … τα μαλλιά των κοριτσιών, που ήταν στολισμένα ειδικά για τ’ αγόρια, που έριχναν κρυφά τις ματιές τους ή -τάχα μου- σφυρίζοντας αδιάφορα! Ακόμη περισσότερο όταν οι καλοκαιρινοί μήνες γιόμιζαν από τραγούδια ευθυμίας και τα γκαρσόνια δεν προλάβαιναν να παίρνουν τις παραγγελίες για καλό μεζέ και καλή μυρωδάτη ρετσίνα!..
Εκείνο, όμως, που δεν θα λησμονήσουμε ποτέ είναι οι γραφικές φιγούρες των μπεκρήδων που πήγαιναν στα καπηλειά και τις ταβέρνες!.. Ήσαν όπως ακριβώς τους απεικονίζουν οι καλλιτέχνες στις ζωγραφιές τους ή τους περιγράφουν οι χρονογράφοι στα κείμενά τους: Κατακόκκινα μάγουλα, στο ίδιο χρώμα και η (συνήθως) χοντρή ή πλακουδερή μύτη τους, με λίγα μαλλιά ανακατεμένα και το ένα μανίκι συνεχώς ριγμένο στον ώμο!… Συνήθως άδολοι και βαθιά ανθρώπινοι τύποι!…
Δεν μιλάμε, ασφαλώς, για την περπατησιά τους. Όποιος έχει δει ταινίες με τον Ορέστη Μακρή, όπως για παράδειγμα, «Ο Μεθύστακας», ασφαλώς και έχει την εικόνα στο μυαλό του. Η ανθρωπιά σε όλο της το μεγαλείο!
Η άλωση της Κωνσταντινούπολης μέσα από τα μάτια των Οθωμανών και των δυτικών αυτοπτών μαρτύρων .
29 Μαΐου 1453, τη μοιραία Τρίτη, έπεσε η Πόλη στα χέρια των Οθωμανών, πράγμα που σήμαινε το τέλος της μεσαιωνικής ελληνικής αυτοκρατορίας. Για το συγκλονιστικό αυτό γεγονός πληροφορίες αντλεί κανείς, εκτός από τους Έλληνες Ιστορικούς της Άλωσης Φραντζή, Δούκα, Χαλκοκονδύλη, Κριτόβουλο, και από τις επιστολές του πατριάρχη Γεννάδιου Σχολάριου, και από Οθωμανούς, Βενετούς και Γενουάτες αυτόπτες μάρτυρες κι όχι μόνο.
Ξεκινώντας από τους Οθωμανούς Τούρκους ιστορικούς και χρονικογράφους μας κάνει εντύπωση ότι τα στοιχεία που παραθέτουν είναι συνοπτικά, που συχνά συσκοτίζουν και αντικρούουν την εικόνα της περιγραφής του κορυφαίου αυτού γεγονότος. Ο σημαντικότερος από τους Οθωμανούς χρονικογράφους, ο οποίος ήταν παρών στην Άλωση, ήταν ο Ασίκ Πασά Ζάντε (1400-1486). Όπως όλα τα πρώιμα οθωμανικά χρονικά, φέρει τον τίτλο «Τεβαρίχ-ι αλ –ι Οσμάν», δηλαδή Ιστορία του οίκου του Οσμάν, του ιδρυτή της δυναστείας. Μεταξύ άλλων ο Ασίκ αναφέρει ότι: «ήλθαν και στρατοπέδευσαν γύρω από τα τείχη της Ιστανμπούλ και την απέκλεισαν εντελώς και από τη γη και από τη θάλασσα με τα πλοία τους.
Είχαν 400 πλοία στη θάλασσα και άλλα 70 που τα έφεραν από το Γαλατά ρυμουλκώντας τα πάνω στην ξηρά. Οι πολεμιστές ήταν πανέτοιμοι και ξεδίπλωσαν τις σημαίες τους. Κοντά στα θεμέλια των τειχών μπήκαν στη θάλασσα και έφτιαξαν γέφυρες κάνοντας επίθεση. Ο πόλεμος εξακολούθησε για 50 μερόνυχτα. Στην 51η μέρα ο σουλτάνος έδωσε άδεια για ελεύθερη λεηλασία. Έκαναν νέα μεγάλη επίθεση και στην 51η μέρα, μια Πέμπτη (!!) πήραν την ακρόπολη. Υπήρχαν πολλά πλούτη για λεηλασία: χρυσάφι, ασήμι, διαμαντικά και ωραία υφάσματα και άλλα ακριβά αντικείμενα τοποθετήθηκαν στην αγορά του στρατοπέδου. Μετά άρχισαν να τα πουλούν. Σκλάβωσαν τους κατοίκους της Πόλης, σκότωσαν τον αυτοκράτορά τους και οι γαζίδες (πολεμιστές) έβαλαν χέρι στα κορίτσια των χριστιανών. … την πρώτη Παρασκευή μετά την κατάκτηση έψαλαν τις ευχαριστίες τους στην Αγιά Σοφιά. Η ισλαμική παράκληση απαγγέλθηκε στο όνομα του σουλτάνου Μεχμέτ Χαν Γαζί. … η νίκη αυτή επιτελέστηκε από το σουλτάνο Μεχμέτ Χαν στο έτος Εγίρας 857».
Άλλος Οθωμανός χρονικογράφος και αυλικός αξιωματούχος ήταν ο Τουρσούν Μπέης (1425-1499/1500). Αυτός μεταξύ άλλων παρουσιάζει το βεζύρη του Μωάμεθ Β΄, Χαλίλ Πασά, να έχει πραγματοποιήσει μυστικές συνεννοήσεις με τους πολιορκημένους Βυζαντινούς πριν από την Άλωση, γι’ αυτό συνελήφθη. Κάνει λόγο για το θάνατο του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, για τα πλούσια λάφυρα και για τη Αγιά Σοφιά, που του προξένησε μεγάλη εντύπωση.
Ο Ρούχι Εντιρνελί (από την Αδριανούπολη-Εντιρνέ) μας δίνει μια πληροφορία, που δεν υπάρχει αλλού, ότι ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος είχε αρνηθεί να παραδοθεί στον Οθωμανό πολιορκητή της Πόλης, έχοντας εμπιστοσύνη στα κείμενα των Ευαγγελίων περί του «άπαρτου» της Πόλης.
Ο Μεχμέτ Νεσρί Εφέντης, από τους σημαντικότερους Οθωμανούς ιστοριογράφους, δίνει λεπτομέρειες για τις κινήσεις του οθωμανικού στόλου, για τον αποκεφαλισμό του τελευταίου Παλαιολόγου (!) κατά την τελευταία επίθεση στις 29/5/1453, για το κατοπινό άγριο τέλος του μεγαδούκα Λουκά Νοταρά και για την εικαζόμενη διαφωνία μεταξύ των Λατίνων μισθοφόρων του Βυζαντίου και των Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και Λουκά Νοταρά, αφού οι τελευταίοι είχαν σκεφτεί να προχωρήσουν σε συνθηκολόγηση και παράδοση της Πόλης (!!).
Ενδιαφέρον έχει η ανώνυμη χρονογραφία «Χρονικά του Μουράτ Β΄», γιατί αναφέρει την Κωνσταντινούπολη όχι ως «Ιστανμπούλ» αλλά ως «Κονσταντίν», από τον τύπο «Κουσταντινίγια» των Αράβων του Μεσαίωνα.
Ο Κεμάλ-Πασά-Ζάντε (1468-1534/36), κορυφαίος λόγιος αξιωματούχος, δίνει μια σημαντική πληροφορία, ότι ο Μωάμεθ Β΄ είχε κύριο στόχο την αναβίωση της «Αυτοκρατορίας των Ρουμ» υπό τα δικά του μουσουλμανικά σκήπτρα. Γι’ αυτό επιχείρησε να μην αφήσει κανέναν ανάμεσα στους υπόλοιπους «Ρουμ» να μπορεί να φέρει τον τίτλο του «τεκφούρ» (αυτοκράτορα).
Τέλος ο γνωστός Οθωμανός περιηγητής του 17ου αιώνα, ο Εβλιγιά Τσελεμπί, έγραψε ότι σημαντικό τμήμα της Πόλης κατά την πολιορκία συνθηκολόγησε και παραδόθηκε στον Πορθητή, πράγμα το οποίο δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά, όπως αναφέρει και ο Στίβεν Ράνσιμαν.
Ας δούμε τώρα από Δυτικούς αυτόπτες μάρτυρες τις πληροφορίες για τη Άλωση. Και πρώτα ο Βενετός Νικολό Μπάρμπαρο, ο οποίος ήταν γιατρός σε γαλέρα και βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον Δεκέμβριο του 1452 και κρατήθηκε στην Πόλη από τους Βενετούς για να συνδράμει στην άμυνα της Πόλης. Έτσι το ημερολόγιό του είναι από τις σημαντικότερες δυτικές πηγές, ο μόνος Βενετός που έλαβε μέρος στα γεγονότα και του οποίου η μαρτυρία σώζεται, αν και φαίνεται καθαρά η καχυποψία προς τους Έλληνες και η συμπάθεια προς τους ομοεθνείς του.
Μεταξύ άλλων περιγράφει την κατασκευή του Ρουμελί Χισάρ από τον Μωάμεθ Β΄ μεταξύ Μαρτίου και Αυγούστου 1452 και την εκτίμησή του ότι «ο μόνος λόγος που κατασκευάστηκε το φρούριο αυτό ήταν για να κυριευτεί η Κωνσταντινούπολη». Και για να επιβεβαιώσει την παραπάνω εκτίμηση περιγράφει την βύθιση του βενετικού πλοίου με κυβερνήτη τον Αντώνιο Ρίτζο στις 26 Δεκεμβρίου 1452. Συνεχίζει με τις προετοιμασίες Ελλήνων και ξένων για την πολιορκία, για την άφιξη στις 26 Ιανουαρίου 1453 του μικρού αλλά αξιόμαχου σώματος του Ιωάννη Ιουστινιάνη. Αναφέρει ένα κρίσιμο συμβούλιο της βενετικής παροικίας της Πόλης, στις 14-15 Δεκεμβρίου 1452, στο οποίο αποφασίστηκε η παραμονή στην Πόλη όλων των βενετικών πλοίων, τονίζοντας έτσι τη συμβολή των συμπατριωτών του στην άμυνα. Δε διστάζει όμως να μνημονεύσει την «απόδραση» του συμπατριώτη του Πέτρου Νταβάντσο με 7 πλοία και 700 άντρες το βράδυ της 26ης Φεβρουαρίου 1453.
Ο Μπάρμπαρο μας κάνει γνωστά τα ονόματα 4 βενετών αξιωματούχων, οι οποίοι ανέλαβαν τη φύλαξη 4 πυλών της Πόλης: ο Καταρίνο Κονταρίνι ανέλαβε η Χαρίσια Πύλη, Φαμπρούτσι Κορνέρ τη Δεύτερη, ο Νικολό Μοντσενίγο ενετός άρχοντας απο την Κέρκυρα την Πύλη των Πηγών και ο Ντελφίνο Ντελφίν, που μετά αντικαταστάθηκε από τον Ιωάννη Λορεντάν, την Πύλη του Ξυλοκέρατου. Όλοι, τονίζει ο συγγραφέας, πλην του Ντελφίν, αιχμαλωτίστηκαν και εκτελέστηκαν από το σουλτάνο. Επίσης το Ανάκτορο των Βλαχερνών ανατέθηκε για φύλαξη στο Βενετό βάιλο Μινότο και τους άντρες του.
Για τους συμπατριώτες του, οι οποίοι επισκεύασαν μέρος από το κατεστραμμένο τείχος της Πόλης, ήταν εγκωμιαστικός. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι: «όπως σε όλα τα μέρη του κόσμου συμβαίνει να βρίσκει κανείς αξιόλογους άνδρες με ψυχή, πραγματικά βρέθηκαν μερικοί άξιοι και γενναίοι άνδρες και στην Κωνσταντινούπολη, οι οποίοι ήταν Βενετοί ευγενείς και όχι Έλληνες. Οι Βενετοί λοιπόν αυτοί ξεκίνησαν να οχυρώσουν τα τείχη στα σημεία που είχαν καταστραφεί, με βαρέλια γεμάτα πέτρες και χώματα».
Επίσης για το «σπάσιμο» της πολιορκίας από τον Φλαντανελά με 3, από τα 4, γενοβέζικα πλοία αναφέρεται γενικά και αόριστα σε χριστιανικά πλοία και δεν κάνει καθόλου αναφορά στους θανάσιμους εχθρούς των Βενετών, τους Γενοβέζους, τους οποίους παρακάτω κατηγορεί ως «προδότες», «σκύλους», «εξωμότες της χριστιανικής πίστης και καταραμένους Γενοβέζους του Γαλατά, που προτίμησαν να προδώσουν τους χριστιανούς, για να φανούν φίλοι στον Τούρκο αυθέντη». Είναι τόσο σκληρός με τους Γενοβέζους, γιατί θεωρεί ότι αυτοί πρόδωσαν, προειδοποιώντας εγκαίρως τον Μωάμεθ, τη μοίρα βενετικών πλοίων που προσπάθησαν να βυθίσουν τα τουρκικά πλοία που είχαν περάσει στον Κεράτιο κόλπο.
Ακολούθως αποσιωπά την παρουσία του Ιωάννη Ιουστινιάνη και των στρατιωτών του στην Πύλη του Αγ. Ρωμανού: «Σ’ εκείνη την Πύλη, που ήταν πιο βασανισμένη από όλες τις άλλες, είχαμε τοποθετήσει για προστασία 300 άνδρες έτοιμους για μάχη και με καλό στρατιωτικό εξοπλισμό, οι οποίοι ήταν όλοι αλλοδαποί και κανένας Έλληνας, γιατί οι Έλληνες της Πόλης ήταν λιγόψυχοι …». Επιπλέον τους Έλληνες τους κατηγορεί για φιλαργυρία, γιατί αρνούνταν να μεταφέρουν στρατιωτικό εξοπλισμό στα τείχη χωρίς πληρωμή.
Τελειώνω τις μαρτυρίες των ξένων για την Άλωση με την αναφορά του Λατίνου αρχιεπισκόπου Μυτιλήνης, του Λεονάρδου του Χίου. Ήταν Γενουάτης, γεννήθηκε στη Χίο και βρέθηκε στην Πόλη από τις 26 Οκτωβρίου 1452 ως μέλος της Παπικής πρεσβείας, που θα συζητούσε τις λεπτομέρειες για την ένωση των εκκλησιών. Έτσι έμεινε αποκλεισμένος στην πολιορκία της Πόλης, συνελήφθη στην Άλωση, αλλά κατόρθωσε να αποδράσει και να φτάσει στη Χίο. Από εκεί έστειλε αναφορά στον Πάπα Νικόλαο τον Ε΄ για τα τραγικά γεγονότα της Άλωσης, η οποία αναφορά μας διασώθηκε!
Ο Γενοβέζος ιερέας αποδίδει κι αυτός στους Έλληνες μειωτικούς χαρακτηρισμούς: «τους είχε κυριεύσει η ματαιοδοξία … ήταν αυθάδεις … είχαν περάσει πολλά χρόνια χωρίς πνευματική ζωή και παρέμεναν σκληρόκαρδοι …». Θεωρεί ότι η κύρια αιτία της Άλωσης ήταν το γεγονός ότι ουδέποτε έγινε ένωση των εκκλησιών, αλλά έγινε προσποιητή ένωση που οδήγησε στη μοιραία πτώση. Επιμένει ότι οι Έλληνες δεν πρέπει να μέμφονται κανέναν άλλον παρά αυτούς τους ίδιους, τους οποίους χαρακτηρίζει ως ισχυρογνώμονες και τους παραλληλίζει με τους Ιουδαίους, που αγνόησαν τις προειδοποιήσεις του Ιερεμία, αλλά και με τον Πρίαμο, που δεν έλαβε υπόψη τους χρησμούς της Κασσάνδρας.
Από την άλλη πλευρά κατηγορεί τους χριστιανούς που μάχονταν στο πλευρό του Μωάμεθ, τους οποίους αποκαλεί δορυφόρους του Αντίχριστου. Κατακρίνει τους συμπατριώτες του Γενουάτες του Πέραν, επειδή δεν τόλμησαν να κηρύξουν ανοιχτό πόλεμο εναντίον του Σουλτάνου.
Περιγράφει το μεγάλο κανόνι που έριχνε τεράστιες πέτρες στα τείχη. Αναφέρει τους Σέρβους «μιναδόρους» του Σουλτάνου από το Νοβόπροδον (Novo Brdo), που επιχείρησαν να υπονομεύσουν τα τείχη, αλλά εξουδετερώθηκαν χάρη στην εμπειρία του Γερμανού Γιόχανς Γκραντ. Περιγράφει την υπερνεώλκηση των τουρκικών πλοίων στον Κεράτιο κόλπο, τις θέσεις των υπερασπιστών και κρίνει ότι ήταν ολέθρια η εγκατάλειψη της θέσης του από τον Ιουστινιάνη, γιατί προκάλεσε πανικό. Στο τέλος περιλαμβάνει τις καταστροφές που προκάλεσαν οι κατακτητές και καταλήγει με εκκλήσεις στον Πάπα να αναλάβει σταυροφορία για να εκδικηθεί τις συμφορές των χριστιανών, επειδή οι εχθροί έχουν φτάσει στο σημείο να κομπάζουν ότι θα περάσουν και την Αδριατική και θα επιτεθούν στην ίδια τη Ρώμη.
Οι ευρωεκλογές στην Ελλάδα ( αφιέρωμα)
Οι ευρωεκλογές, που προβλέπονταν από την Συνθήκη της Ρώμης (25 Μαρτίου 1957), άργησαν κατά 22 χρόνια και έγιναν για πρώτη φορά από τις 7 έως τις 10 Ιουνίου 1979, μεταξύ των πολιτών των 9 κρατών-μελών της τότε Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας (ΕΟΚ). Οι έλληνες πολίτες κλήθηκαν να ψηφίσουν για πρώτη φορά στις 18 Οκτωβρίου 1981, δέκα μήνες μετά την ένταξη της χώρας μας στην ΕΟΚ(νυν Ευρωπαϊκή Ένωση).
Στην χώρα μας έχουν διενεργηθεί 9 αναμετρήσεις που πλήν ελαχίστων είχαν οι περισσότερες έντονο εσωτερικό κομματικό προφίλ και πεδίο αντιπαράθεσης , πάντα δε ήταν πρόκριμα αποτελεσμάτων όταν ακολουθούσαν οι βουλευτικές .
18 Οκτωβρίου 1981
«Αλλαγή»… Το ΠΑΣΟΚ στην εξουσία. Ο Ανδρέας Παπανδρέου και το κόμμα του κερδίζουν τις βουλευτικές εκλογές με ποσοστό 48,06%, έναντι 35,86% της Νέας Δημοκρατίας υπό τον Γεώργιο Ράλλη και 10,93% του ΚΚΕ. Ταυτόχρονα διεξάγονται και οι πρώτες ευρωεκλογές, που περνούν απαρατήρητες μπροστά τον εκλογικό θρίαμβο του ΠΑΣΟΚ. Τα αποτελέσματα:
Οι εκλεγέντες έλληνες ευρωβουλευτές:
- ΠΑΣΟΚ: Σπύρος Πλασκοβίτης, Ασημάκης Φωτήλας, Νικόλαος Βγενόπουλος, Αντώνιος Γεωργιάδης, Κωνσταντίνος Νικολάου, Χρήστος Μαρκόπουλος, Δημήτριος Κουλουριάνος, Γιάννος Παπαντωνίου, Λεωνίδας Λαγάκος, Τιτίνα Πανταζή.
- ΝΔ: Λεωνίδας Μπουρνιάς, Κωνσταντίνος Καλλίας, Αχιλλέας Γεροκωστόπουλος, Κωνσταντίνος Γόντικας, Ευστράτιος Παπαευστρατίου, Μιχαήλ Πρωτοπαπαδάκης,Φιλώτας Καζάζης, Κωνσταντίνος Καλογιάννης.
- ΚΚΕ Βασίλειος Ευφραιμίδης, Δημήτρης Αδάμος, Αλέκος Αλαβάνος.
- ΚΚΕ Εσωτερικού: Λεωνίδας Κύρκος
- ΚΟΔΗΣΟ – ΚΑΕ: Γιάγκος Πεσμαζόγλου
- Κόμμα Προοδευτικών: Απόστολος Παπαγεωργίου
17 Ιουνίου 1984
Διεξάγονται οι δεύτερες ευρωεκλογές με νικητή και πάλι το ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου. Το στοίχημα που είχε βάλει ο πρόεδρος της Ν.Δ. Ευάγγελος Αβέρωφ, να γκρεμίσει το ΠΑΣΟΚ από την πρώτη θέση και να σύρει το ΠΑΣΟΚ σε εκλογές, δεν επαληθεύεται. Ο ίδιος παραιτείται υπέρ του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, παρότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αυξάνει τα ποσοστά του. Τα αποτελέσματα:
Οι εκλεγέντες έλληνες ευρωβουλευτές:
- ΠΑΣΟΚ: Γεώργιος Μαύρος, Μανώλης Γλέζος, Παρασκευάς Αυγερινός, Σπύρος Πλασκοβίτης, Γρηγόρης Βάρφης, Νίκος Βγενόπουλος, Χρήστος Παπουτσής, Νίκος Γαζής, Γιώργος Ρωμαίος, Τιτίνα Πανταζή.
- ΝΔ: Ευάγγελος Αβέρωφ, Γιάννης Μπούτος, Γιάννης Τζούνης, Δημήτρης Ευρυγένης, Τίμος Χριστοδούλου, Παναγιώτης Λαμπρίας, Γεώργιος Αναστασόπουλος, Μαριέττα Γιαννάκου, Άκης Γεροντόπουλος.
- ΚΚΕ: Γρηγόρης Φαράκος, Βασίλης Εφραιμίδης, Δημήτρης Αδάμος.
- ΚΚΕ Εσωτερικού: Λεωνίδας Κύρκος.
- ΕΠΕΝ: Χρύσανθος Δημητριάδης.
18 Ιουνίου 1989
Διενεργούνται ταυτόχρονα εθνικές εκλογές και ευρωεκλογές Το σκάνδαλο Κοσκωτά φέρνει στην πρώτη θέση την Ν.Δ. του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με το 44,2% των ψήφων, χωρίς να σχηματίζει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Ακολουθούν το ΠΑΣΟΚ με 39,1% και ο ενιαίος Συνασπισμός με 13,1%. Στις ευρωεκλογές, η Ν.Δ. είναι και πάλι πρώτο κόμμα. Αναλυτικά:
Οι εκλεγέντες έλληνες ευρωβουλευτές:
- ΝΔ: Γιάγκος Πεσμαζόγλου, Μαριέττα Γιαννάκου, Παύλος Σαρλής, Παναγιώτης Λαμπρίας, Γεώργιος Αναστασόπουλος, Κωνσταντίνος Σταύρου, Γιώργος Σαρειδάκις, Τίμος Χριστοδούλου, Στάθης Λαγάκος, Φίλιππος Πιέρρος.
- ΠΑΣΟΚ: Γιώργος Ρωμαίος, Χρήστος Παπουτσής, Παρασκευάς Αυγερινός, Παναγιώτης Ρουμελιώτης, Διονύσης Λιβανός, Δημήτριος Παγορόπουλος, Κώστας Τσίμας.
- Γιάννης Σταμούλης, Σωτήρης Κωστόπουλος.
- Συνασπισμός: Βασίλειος Ευφραιμίδης, Μιχάλης Παπαγιαννάκης, Αλέκος Αλαβάνος, Δημήτριος Δεσύλλας.
- ΔΗΑΝΑ : Δημήτριος Νιάνιας
12 Ιουνίου 1994
Περίπου ένα χρόνο μετά την επάνοδό του στην εξουσία, το ΠΑΣΟΚ επιβεβαιώνει την πρωτοκαθεδρία του και στις ευρωεκλογές. Τα αποτελέσματα:
Οι εκλεγέντες έλληνες ευρωβουλευτές:
- ΠΑΣΟΚ: Δημήτρης Τσάτσος, Χρήστος Παπουτσής, Παρασκευάς Αυγερινός, Κώστας Κληρονόμος, Γιάννης Ρουμπάτης, Αγγέλα Κοκκόλα, Στέλιος Παναγόπουλος, Γιώργος Κατηφόρης, Νίκος Παπακυριαζής, Ειρήνη Λαμπράκη.
- ΝΔ: Τίμος Χριστοδούλου, Αντώνης Τρακατέλλης, Νάνα Μούσχουρη, Στέλιος Αργυρός, Γ. Δημητρακόπουλος, Παύλος Σαρλής, Παναγιώτης Λαμπρίας, Γεώργιος Αναστασόπουλος, Κωστής Χατζηδάκης.
- Πολιτική Άνοιξη: Κατερίνα Δασκαλάκη, Νικήτας Κακλαμάνης.
- ΚΚΕ: Βασίλης Εφραιμίδης, Γιάννης Θεωνάς.
- Συνασπισμός: Αλέκος Αλαβάνος, Μιχάλης Παπαγιαννάκης
13 Ιουνίου 1999
Η Ν.Δ. υπό τον Κώστα Καραμανλή επικρατεί στις ευρωεκλογές με ποσοστό 36% και θέτει θέμα εκλογών, αλλά θα τις χάσει στις 9 Απριλίου του 2000 από το ΠΑΣΟΚ του Κώστα Σημίτη. Στις ευρωεκλογές του 1999 ο δικομματισμός συγκεντρώνει τα χαμηλότερα ποσοστά του από το 1981 (68,9%). Τα αποτελέσματα:
Οι εκλεγέντες έλληνες ευρωβουλευτές:
- ΝΔ: Μαριέττα Γιαννάκου, Χρήστος Ζαχαράκης, Αντώνης Τρακατέλλης, Γιάννης Μαρίνος, Γ. Δημητρακόπουλος, Κωστής Χατζηδάκης, Χρήστος Φώλιας, Ρόδη Κράτσα, Γιάννης Αβέρωφ.
- ΠΑΣΟΚ: Δημήτρης Τσάτσος, Γιάννης Σουλαδάκης, Γιώργος Κατηφόρης,Γιάννης Κουκιάδης, Πέτρος Ευθυμίου, Άννα Καραμάνου, Αλέξανδρος Μπαλτάς, Μένη Μαλλιώρη, Μανώλης Μαστοράκης.
- ΚΚΕ: Στρατής Κόρακας, Γιάννης Θεωνάς, Κώστας Αλυσανδράκης.
- ΔΗΚΚΙ: Δημήτρης Κουλουριάνος, Μανώλης Μπακόπουλος.
- Συνασπισμός: Αλέκος Αλαβάνος, Μιχάλης Παπαγιαννάκης.
13 Ιουνίου 2004
Άνετη νίκη της Νέας Δημοκρατίας, όπως αναμενόταν. Πρώτες γκρίνιες στο ΠΑΣΟΚ για τον Γιώργο Παπανδρέου, που υπέστη τη δεύτερη ήττα του ως αρχηγός του κινήματος, μετά απ’ αυτή στις βουλευτικές εκλογές της 7ης Μαρτίου. Άνοδος του ΚΚΕ σε σχέση με τις Ευρωεκλογές του 1999, πτώση του ΣΥΝ και είσοδος του ΛΑΟΣ στην Ευρωβουλή, μετά την αποτυχία στις εθνικές εκλογές. Κραταιός ο δικομματισμός, που ανέκαμψε μετά την υποχώρηση του 1999. Τα αποτελέσματα:
Οι εκλεγέντες Έλληνες Ευρωβουλευτές ανά κόμμα:
- Ν.Δ: Ιωάννης Βαρβιτσιώτης, Αντώνης Σαμαράς, Αντώνης Τρακατέλλης, Γιώργος Δημητρακόπουλος, Κων/νος Χατζηδάκης, Ρόδη Κράτσα, Γιάννης Γκλαβάκης, Μαρία Παναγιωτοπούλου, Γιώργος Παπαστάμκος, Νικόλαος Βακάλης, Μανώλης Μαυρομάτης.
- ΠΑΣΟΚ: Μαίρη Ματσούκα, Σταύρος Λαμπρινίδης, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, Σταύρος Αρναουτάκης, Κατερίνα Μπατζελή, Πάνος Μπεγλίτης, Ευαγγελία Τσαμπάζη, Νίκος Σηφουνάκης.
- ΚΚΕ: Αθανάσιος Παφίλης, Διαμάντω Μανωλάκου, Γιώργος Τούσσας.
- ΣΥΝ; Δημήτριος Παπαδημούλης.
- ΛΑΟΣ: Γιώργος Καρατζαφέρης.
7 Ιουνίου 2009
H νίκη του ΠΑΣΟΚ, για πρώτη φορά μετά το 2000, σημάδεψε την εκλογική αναμέτρηση. Στα χαρακτηριστικά των Ευρωεκλογών, η πρωτοφανής αποχή που έφθασε το 47,4%, η άνοδος του ΛΑΟΣ και η είσοδος των Οικολόγων-Πράσινων στην Ευρωβουλή. Στο σύνολο της Επικράτειας τα κόμματα έλαβαν:
«Λαϊκή απαίτηση οι εκλογές» ήταν η πρώτη δήλωση του νικητή των εκλογών Γιώργου Παπανδρέου. «Πορευόμαστε με μοναδική πυξίδα την υπευθυνότητα. Με υπευθυνότητα χειριζόμαστε τη μεγάλη διεθνή κρίση και τις συνέπειές της» τόνισε ο πρωθυπουργός και ηγέτης της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Καραμανλής.
Οι εκλεγέντες Έλληνες Ευρωβουλευτές ανά κόμμα:
- ΠΑΣΟΚ: Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Συλβάνα Ράπτη, Σταύρος Λαμπρινίδης, Χρυσούλα Σαάτσογλου- Παλιαδέλη, Γιώργος Σταυρακάκης, Μαριλένα Κοππά, Άννυ Ποδηματά, Κρίτων Αρσένης.
- ΝΔ: Μαριέττα Γιαννάκου, Ρόδη Κράτσα, Γιώργος Παπαστάμκος Κώστας Πουπάκης, Θόδωρος Σκυλακάκης, Γιώργος Κουμουτσάκος, Γιώργος Παπανικολάου, Γιάννης Τσουκαλάς.
- ΚΚΕ: Θανάσης Παφίλης Γιώργος Τούσσας.
- ΛΑΟΣ: Νίκη Τζαβέλλα, Θανάσης Πλεύρης.
- ΣΥΡΙΖΑ: Νίκος Χουντής.
- Οικολόγοι – Πράσινοι: Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Η σύνθεση του Ευρωκοινοβουλίου:
25 Μαΐου 2014
H ψήφος στις Ευρωεκλογές αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα, γιατί το νέο Ευρωκοινοβούλιο θα λειτουργεί βάσει της Συνθήκης της Λισαβώνας, το πιο πρόσφατο θεσμικό βήμα της Ε.Ε. προς την κατεύθυνση της ομοσπονδιοποίησης. Η πιο ορατή αλλαγή εντοπίζεται στην ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν), καθώς βάσει τον αριθμό των εδρών που θα καταλάβουν οι ευρωπαϊκές πολιτικές ομάδες, θα κριθεί ποιος θα είναι ο επόμενος πρόεδρος της Κομισιόν. Ένας Έλληνας, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, είναι υποψήφιος Πρόεδρος της Επιτροπής με την παράταξη «Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά / Βόρεια Πράσινη Αριστερά» (CUE/NGL).
Οι ευρωεκλογές διεξήχθησαν από τις 22 έως τις 25 Μαΐου στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα συνολικά αποτελέσματα:
- Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP): 29,43% (221 έδρες)
- Προοδευτική Συμμαχία Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D): 25,43% (191 έδρες)
- Ευρωπαίοι Συντηρητικοί και Μεταρρυθμιστές (ECR): 9,32% (70 έδρες)
- Συμμαχία Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη (ALDE): 8,92% (67 έδρες)
- Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά/ Βόρεια Πράσινη Αριστερά (CUE/NGL): 6,92% (52 έδρες)
- Πράσινοι / Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία (GREENS/EFA): 6,66% (50 έδρες)
- Ομάδα Ευρώπη της Ελευθερίας και της Άμεσης Δημοκρατίας (EFDD): 6,39% (48 έδρες)
- Μη εγγεγραμμένοι: 6,92% (52 έδρες)
Στην Ελλάδα οι ευρωεκλογές έγιναν στις 25 Μαΐου 2014. Οι εφαρμοζόμενες «μνημονιακές πολιτικές» έφεραν τα πάνω – κάτω σε σχέση με τις ευρωεκλογές του 2009. Ένα μικρό κόμμα της κομμουνιστογενούς Αριστεράς, ο ΣΥΡΙΖΑ, που μόλις και μετά βίας είχε αποσπάσει μία έδρα το 2009, πρώτευσε με διαφορά 4 ποσοστιαίων μονάδων από τη ΝΔ, ανεβάζοντας τις έδρες του σε 6. Χαρακτηριστικό αυτών των ευρωεκλογών ήταν η εφαρμογή της σταυροδοσίας για πρώτη φορά στην εκλογή των ευρωβουλευτών.
Στο σύνολο της Επικράτειας, τα κόμματα έλαβαν:
Οι εκλεγέντες έλληνες Ευρωβουλευτές ανά κόμμα:
- ΣΥΡΙΖΑ: Μανώλης Γλέζος, Δημήτρης Παπαδημούλης, Σοφία Σακοράφα, Κωνσταντίνος Χρυσόγονος, Γιώργος Κατρούγκαλος, Κωνσταντίνα Κούνεβα.
- Ν.Δ: Μαρία Σπυράκη, Μανώλης Κεφαλογιάννης, Θοδωρής Ζαγοράκης, Γιώργος Κύρτσος, Ελίζα Βόζεμπεργκ.
- Χρυσή Αυγή: Ελευθέριος Συναδινός, Λάμπρος Φουντούλης, Γεώργιος Επιτήδειος.
- Ελιά: Εύα Καϊλή, Νίκος Ανδρουλάκης.
- Το Ποτάμι: Γιώργος Γραμματικάκης, Μιλτιάδης Κύρκος.
- ΚΚΕ: Κωνσταντίνος Παπαδάκης, Σωτήρης Ζαριανόπουλος.
- Ανεξάρτητοι Έλληνες: Νότης Μαριάς.
26 Μαΐου 2019
Οι ευρωεκλογές διεξήχθησαν υπό τη σκιά του Brexit από τις 23 έως τις 26 Μαΐου στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα συνολικά αποτελέσματα:
- Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP): 20,80% (182 έδρες)
- Προοδευτική Συμμαχία Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D): 17,88% (154 έδρες)
- Ανανεώστε την Ευρώπη (Renew Europe): 12,01% (108 έδρες)
- Πράσινοι / Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία (GREENS/EFA): 10,04% (74 έδρες)
- Ταυτότητα και Δημοκρατία (ID): 10,59% (73 έδρες)
- Ευρωπαίοι Συντηρητικοί και Μεταρρυθμιστές (ECR): 7,17% (72 έδρες)
- Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά/ Βόρεια Πράσινη Αριστερά (GUE/NGL): 5,16% (41 έδρες)
- Μη εγγεγραμμένοι (NI): 6,52% (57 έδρες)
- Λοιπoί: 9,82% (-)
Στην Ελλάδα οι ευρωεκλογές έγιναν στις 26 Μαΐου 2019 ταυτόχρονα με τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, αλλά όχι και με τις βουλευτικές εκλογές, όπως είχαν εισηγηθεί πολλά στελέχη του κυβερνώντος τότε ΣΥΡΙΖΑ στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για να εκτονωθεί (με την ψήφο στις ευρωεκλογές) η όποια λαϊκή οργή.
Η Νέα Δημοκρατία ύστερα από δύο διαδοχές ήττες (2009 από το ΠΑΣΟΚ και 2014 από τον ΣΥΡΙΖΑ) ανέκτησε την πρωτιά με επικεφαλής τον Κυριάκο Μητσοτάκη στην πρώτη του εκλογική αναμέτρηση ως αρχηγός της γαλάζιας παράταξης. Η διαφορά που πέτυχε η Νέα Δημοκρατία έναντι του ΣΥΡΙΖΑ άγγιξε τις 10 μονάδες και αποτελούσε μια σαφή ένδειξη για την επικράτησή της και στις βουλευτικές εκλογές που θα ακολουθούσαν στις 7 Ιουλίου.
Τα συνολικά αποτελέσματα:
Οι εκλεγέντες έλληνες Ευρωβουλευτές ανά κόμμα:
- Ν.Δ: Βαγγέλης Μεϊμαράκης, Μαρία Σπυράκη, Μανώλης Κεφαλογιάννης, Θοδωρής Ζαγοράκης, Γιώργος Κύρτσος (διαγράφηκε), Ελίζα Βόζεμπεργκ, Στέλιος Κυμπουρόπουλος, Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου.
- ΣΥΡΙΖΑ: Δημήτρης Παπαδημούλης, Στέλιος Κούλογλου, Πέτρος Κόκκαλης, Κωνσταντίνος Αρβανίτης, Αλέξης Γεωργούλης (διαγράφηκε), Έλενα Κουντουρά.
- Κίνημα Αλλαγής: Εύα Καϊλή, Νίκος Ανδρουλάκης (αντικαταστάθηκε από τον Νίκο Παπανδρέου).
- ΚΚΕ: Σεμίνα Διγενή (αντικαταστάθηκε από τον Λευτέρη Νικολάου-Αλαβάνο), Κώστας Παπαδάκης.
- Χρυσή Αυγή: Ιωάννης Λαγός, Αθανάσιος Κωνσταντίνου.
- Ελληνική Λύση: Εμμανουήλ Φράγκος
ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΧΑΖΟΥΣ
Πως ένας συγγραφέας τρόμου και φανταστικού και διάφοροι αιρεσιομανείς διαμόρφωσαν δύο άλλα αντί άλλων βιβλία σε πεδίο διαμάχης αναμέσα στο ” καλό και το κακό”.
Για όσους δεν πιστεύουν στην αιώνια διαμάχη ανάμεσα στον Θεό και τον Σατανά το «Νεκρονομικόν» και η «Σολομωνική» είναι δυο βιβλία που ίσως αποδειχθούν βαρετά.
Για όσους πιστεύουν, ωστόσο, είναι δεδομένο πως θα τους μυήσουν σε έναν κόσμο σκοτεινό και άκρως τρομακτικό. Που μπορεί να τους αλλάξουν τη ζωή για πάντα…Μα και στις δύο περιπτώσεις νικήτής αναδεικνύεται η αιώνια ανθρώπινη βλακεία
«Νεκρονομικόν»
«Δεν είναι νεκρό εκείνο που αιώνια μπορεί να περιμένει. Μα με το διάβα των παράξενων αιώνων ως και ο θάνατος μπορεί να πεθάνει». Τα λόγια αυτά προέρχονται από το «Νεκρονομικόν» το οποίο, ούτε λίγο, ούτε πολύ, θεωρείται κάτι σαν τη «βίβλο» των σατανιστών. Και αν πιστέψουμε αυτά που λένε όσοι πιστεύουν τέτοιες θεωρίες τότε έχουμε ήδη προχωρήσει σε μονοπάτια που δεν πρέπει. Από πού προκύπτει αυτό; Μα από το ίδιο το βιβλίο.
«Κρατήστε όλα τα αντίγραφα κλειδωμένα. Κανείς απ’ όσους το διαβάσουν να μην αποκαλύψει την ύπαρξή του στους αδαείς, που είναι ακατάλληλοι να σηκώσουν τόσο βαρύ φορτίο. Καλύτερα να βγουν τα μάτια τους με κάρβουνα πυρωμένα και να σφραγιστούν τα χείλη τους με κερί, παρά να προφέρουν φωναχτά τα λόγια αυτού του βιβλίου, γραμμένα στην ξεχασμένη γλώσσα που δεν ήταν ποτέ προορισμένη να μιληθεί από γιους του Αδάμ, αλλά μονάχα από εκείνους που δεν έχουν στόματα και που κατοικούν στις σκιές ανάμεσα στ’ αστέρια», αναφέρει στην εισαγωγή του.
«Νεκρονομικόν» σημαίνει το «Βιβλίο των Νεκρών Ονομάτων». Δε μιλάει, όμως, στην πραγματικότητα για νεκρούς. Αναφέρεται σε όλους εκείνους τους αρχαίους παγανιστικούς θεούς που με την επικρατήσει του χριστιανισμού οι άνθρωποι έπαψαν να λένε τα ονόματά τους και να επικαλούνται τις δυνάμεις τους καθώς από θεοί είχαν γίνει… δαίμονες!
Για τους οπαδούς του σατανισμού είναι ένα βιβλίο πανίσχυρο που η ανάγνωσή του και μόνο μπορεί να είναι επικίνδυνη για αυτόν που το διαβάζει. Οι δυνάμεις που κρύβονται μέσα σε αυτό – όπως λένε – μπορεί να απελευθερωθούν και οι συνέπειες να είναι τεράστιες.
Αντίθετα, για τους χριστιανούς είναι απλά ένα μυθιστόρημα το οποίο είναι αποκύημα της φαντασίας του συγγραφέα Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ σύμφωνα με τον οποίο συγγραφέας του «Νεκρονομικόν» ήταν ένας «Τρελός Άραβας» με το όνομα Αμπντούλ Αλχαζρέντ ο οποίος καταγόταν από την Υεμένη και είχε επισκεφτεί τα ερείπια της Βαβυλώνας, τα υπόγεια μυστικά του Μέμφις στην Αίγυπτο και τη μεγάλη έρημο της Σαουδικής Αραβίας όπου ανακάλυψε την «Πόλη χωρίς όνομα».
Όταν ολοκλήρωσε τις περιπλανήσεις του, εγκαταστάθηκε στη Δαμασκό όπου κατέγραψε όλα όσα σκοτεινά έζησε, είδε και άκουσε. Ονόμασε το βιβλίο του «Al Azif». Το αραβικό όνομα για το «Νεκρονομικό, δηλαδή. Ο ίδιος ο Λάβκραφτ το είχε μεταφράσει ως «το βιβλίο των Ουρλιαχτών των Δαιμόνων της Ερήμου».
Σύμφωνα πάντα με τα όσα έχει γράψει ο Λάβκραφτ, δυο αιώνες μετά, ο βυζαντινός λόγιος Θεόδωρος Φιλέτας μετέφρασε το βιβλίο και ήταν ο πρώτος που του έδωσε τον τίτλο το «Νεκρονομικόν»ράσει το βιβλίο στα Ελληνικά, δίνοντας του τον τίτλο «Νεκρονομικόν», που σημαίνει «Το βιβλίο των Νόμων των Νεκρών».
«Σολομωνική»
Εδώ τα πράγματα γίνονται πολύ πιο σοβαρά. Η «Σολομωνική» ή αλλιώς «Κλείδα του Σολομώντος» είναι το Ευαγγέλιο των σατανιστών. Είναι τέτοιος ο θρύλος γύρω από το συγκεκριμένο βιβλίο που λέγεται πως το έχει γράψει ο ίδιος ο βασιλιάς Σολομώντας προκειμένου να καταγράψει όλη τη δύναμη που απέκτησε από τον Θεό μέσω ενός δακτυλιδιού που του έδωσε ο αρχάγγελος Μιχαήλ!
Το ανώνυμο αυτό Γριμόριο φαίνεται πως γράφτηκε τον 17ο αιώνα. Πολλές, όμως, από τις επικλήσεις των δαιμόνων που περιλαμβάνονται σε αυτό χρονολογούνται ήδη από τον 14ο αιώνα ή και νωρίτερα.
Η «Σολομωνική» είναι χωρισμένη σε δυο βιβλία. Περιέχει κλητεύσεις και επικλήσεις για να καλέσει κάποιος πνεύματα νεκρών και δαίμονες. Αυτός που καλεί τα πνεύματα αυτά, ονομάζεται στο βιβλίο «Εξορκιστής» και προκειμένου να προστατευτεί από τη δύναμη τους, του αποκαλύπτονται κάποιες «κατάρες» προκειμένου να τα υποχρεώσει να τον υπακούσουν και άρα να τα καθοδηγεί όπως θέλει αυτός μετά! Συνολικά ο αναγνώστης – «επικλιτής» θα μπορεί να ελέγχει 72 δαίμονες κάθε ένας από τους οποίους ελέγχει μια στρατιά μικρότερων δαιμόνων, τις λεγόμενες «λεγεώνες». Κάθε «λεγεώνα» έχει περίπου 6.000 δαίμονες άρα συνολικά ο αναγνώστης – «επικλιτής» μπορεί να κυριεύσει 432.000 διαφορετικούς δαίμονες!
Λέγεται πως ο ναός του Σολοµώντα, εντός του οποίου μεταφέρθηκε και η «Κιβωτός» των Ισραηλιτών, χτίστηκε από δαίμονες τους οποίους είχε διατάξει ο Σολοµώντας!
Μέσα στο βιβλίο υπάρχουν πολλά σύμβολα. Για να κάνει αυτά τα σύμβολα ο «Εξορκιστής» θα πρέπει να έχει φτιάξει ένα ειδικό μελάνι από αίμα ζώου, αναμεμιγμένο με άλλες ουσίες. Υποτίθεται πως όλα πρέπει να γίνουν με τον τρόπο που περιγράφεται στη «Σολομωνική», διαφορετικά οι δυνάμεις που καλούνται θα στραφούν εναντίον του «Εξορκιστή» και οι συνέπειες θα είναι γενικευμένες όσο και τραγικές.
Σύμφωνα με τον θρύλο ο αναγνώστης – «επικλιτής» θα πρέπει να ξεκινήσει την ανάγνωση της «Σολομωνικής» από το τέλος προκειμένου να καταλάβει ευθύς εξαρχής τη δύναμη των όσων θα μελετήσει και να κατανοήσει το πόσο προσεκτικός θα πρέπει να είναι.
Η «Σολομωνική» στην πραγματικότητα είναι ο απόλυτος οδηγός για τελετές μαύρης μαγείας. Το τι πρέπει να γίνεται εκεί και το πώς θα πρέπει να γίνεται περιγράφονται με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες που περιλαμβάνουν από τα ρούχα που θα φοράει ο «επικλιτής», μέχρι και τον τρόπο που θα πρέπει να εκτελέσει την κάθε επίκληση. Οι γνώσεις που «κρύβονται» μέσα σε αυτό το βιβλίο και οι πολλές ιστορίες που το συνοδεύουν το έχουν αναγάγει σε ένα από τα πλέον διάσημα «καταραμένα» εγχειρίδια μαύρης μαγείας.
Μέσα στο πέρασμα των αιώνων έχουν ανακαλυφθεί διάφορα χειρόγραφα που υποτίθεται πως είναι χειρόγραφα της αυθεντικής «Σολομωνικής». Λέγεται πως το 1927 βρέθηκε ένα χειρόγραφο με τίτλο «Anecdota Antheniensia» το οποίο είναι γραμμένο στα Ελληνικά και εκεί μέσα μπορεί να βρει κάποιος τον τρόπο για να κάνει κακό σε κάποιον χωρίς να… βγει από το σπίτι του ή ακόμα και να γίνει πάμπλουτος και να αποκτήσει τεράστια δύναμη. Ανάλογη με αυτή του Σολομώντα!
Σημ: τα δύο βιντεάκια είναι από διάφορους σαλταρισμένους στο youtube και είναι τα πιό απλά για να καταλάβεις το γίνεται . Σε άλλα αρακάς με τριαντάφυλλο και σαπούνι με μοσχολίβαδο ..